Vsak dan se soočamo z različnimi stresnimi situacijami; ko se zjutraj vozimo v službo, pa naletimo na nepričakovan zastoj, ko nas v službi čaka naporen sestanek s šefom, ko se doma popoldne skregamo s partnerjem…  Če se stresni situaciji skušamo izogniti, s tem težave ne bomo rešili, temveč jo bomo le odložili. Naučiti se moramo, kako se s težavami spoprijeti, kako okrepiti telesne in duševne sposobnosti, da nam stres ne pride do živega. Na doživljanje stresa vpliva razmerje med dojemanjem zahtev in oceno lastne sposobnosti za obvladovanje teh zahtev. Kadar presodimo, da zahteve presegajo naše sposobnosti, bomo situacijo doživeli kot neprijetno in bo v nas povzročila stisko (negativni ali škodljivi stres). Raven stresa določa naša ocena situacije, je torej povsem individualna izkušnja. Če mi neko situacijo ocenimo kot ogrožajočo za nas, bo lahko povzročilo velik stres, če pa to isto situacijo vidimo kot izziv, bo ta stres precej manjši. Določena količina stresa je nujno potrebna za normalno življenje. Stres je nevaren takrat, ko je stresnih situacij preveč za posameznika, so preveč zgoščene, intenzivne, premočne ali predolgo trajajo. V tem primeru lahko stres vodi celo v bolezen, med drugim lahko tudi v depresijo in tesnobnost.

Kaj se zgodi z našim telesom kadar smo pod stresom?
Kadar smo pod stresom, se aktivira simpatični živčni sistem, ki pripravi telo na boj, beg ali zamrznitev. Na telesu se aktivacija kaže tako, da se nam poviša krvni tlak, srce začne biti hitreje, dihanje se pospeši in postane neenakomerno, mišice se napnejo, dlani in stopala postanejo mrzla, prebava pa se upočasni. Če naši možgani ocenijo, da  je dovolj časa, prostora in moči za beg, bo človek pobegnil-začel teči. Če možgani ocenijo, da ni dovolj časa za beg, je pa dovolj moči za obrambo, se bo telo borilo. Če možgani ocenijo, da ni dovolj časa in ni dovolj moči, bo telo zamrznilo.

Kako lahko obvladamo stres?

  1. Pri obvladovanju stresa so lahko zelo koristne tehnike sproščanja. Pomembno je, da tehnike izvajamo tudi takrat, kadar nismo pod stresom, saj se na ta način bolje pripravimo in ustrezneje odzovemo na stresno situacijo. Le ob rednem izvajanju bodo vidni učinki. Obstaja veliko različnih tehnik. Vsak zase poišče tisto, ki mu najbolj ustreza: dihalne tehnike, progresivna mišična relaksacija, vizualizacija, meditacija…
  2. Čuječnost (več si preberite v Obvladovanje stresa s pomočjo čuječnosti)
  3. Načrtovanje našega odziva – nekatere stresne situacije lahko predvidimo in naredimo načrt, kako se bomo nanje odzvali
  4. Uravnotežena prehrana, redna telesna vadba in kakovosten spanec
  5. Načrtovanje in izvajanje prijetnih dejavnosti – vzemite si čas zase, počnite stvari, ki jih radi počnete, družite se z ljudmi, s katerimi se radi družite. Pomembno je ravnovesje med tem kar morate narediti in med tem kar želite.

Naslov: Koroška cesta 2, 4000 Kranj; Telefon: 041/629-652